Apa yang menyebabkan kekuningan pada baby? Dan cara merawatnya?

on Monday 5 August 2013


Kekuningan pada bayi atau jaundice merupakan keadaan di mana kulit dan mata bayi menjadi kuning. 60% daripada bayi yang dilahirkan mengalami masalah kekuningan pelbagai peringkat, terutamanya bagi bayi yang lahir pramatang. Jaundice berlaku apabila kandungan bilirubin (sejenis bahan kimia) yang sepatutnya dihapuskan oleh hati melibihi paras normal. Walaubagaimanapun, keadaan ini merupakan fenomena biasa bagi bayi yang baru lahir kerana hati mereka memerlukan beberapa hari untuk memproses bilirubin . Bayi yang lahir cukup umur dan sihat yang mengalami jaundice yang ringan akan pulih selepas beberapa hari. Walaubagaimanapun, bagi bayi yang lahir pra matang serta mengalami masalah kesihatan memerlukan pemerhatian dan rawatan. Jaundice juga boleh terjadi akibat antibodi kumpulan darah (faktor rhesus dan ABO incomptibilities ), anemia, hepatitis serta kandungan galaktosa (gula susu) dalam darah yang tinggi.
Sebab- sebab lain jaundice:

1-Susu ibu
Colostrum dalam susu ibu pada beberapa hari pertama kelahiran mengganggu fungsi hati bayi. Enzyme yg terkandung dlam susu ibu juga berkemungkinan menyebabkan keadaan ini yang dipanggil Breast milk Jaundice.

2-Neonatal hepatitis
Virus seperti cytomegalovirus, rubella, and hepatitis A, B and C boleh menyebabkan hepatitis. Bayi mungkin terdedah kpd virus semasa dalam kandungan ataupun selepas dilahirkan.

3-Rhesus dan ABO incompatibility (kumpulan darah dan faktor rhesus  +- tidak sama antara ibu dan anak)
Keadaan ini menyebabkan tubuh ibu menghasilkan antibodi yang menyerang sel darah merah kandungan pada peringkat akhir kehamilan. Akibatnya, kandungan sel darah merah bayi@kandungan yang musnah dan terpaksa disingkirkan dari badan adalah tinggi. Keadaan ini  akan merangsang peningkatan bilirubin yang banyak. Rhesus and ABO incompatibility dimanifestaskan dengan anemia dan jaundice yang teruk beberapa jam selepas bayi dilahirkan.

4-Haemolytic anemia
Anemia yang diwarisi ini merupakan penyakit autoimmune (masalah pada sistem immunity)  di mana sel darah merah akan dimusnahkan oleh sistem imuniti.
Haemolytic anemia juga boleh terjadi akibat komplikasi dari masalah lain seperti jangkitan malaria.

5-Galactosaemia
Galactose yang tinggi dalam darah akan menyebakan 'chirrosis' pada hati yang menyebabkan hati gagal memproses bilirubin dengan baik.

6- Biliary atresia
Saluran hempedu bayi rosak yang menyebabkan hempedu terkumpul dalam hati, menjejaskan fungsi hati dan menyebabkan jaundice.

Cara merawat jaundice.
Cara merawat jaundice adalah bergantung kepada penyebab jaundice itu sendiri. utk mengenalpasti, ujian diagnostik perlu dilakukan. Pemeriksaan fizikal, ujian darah, CT Scan, biopsy hati dan exploratory surgery adalah sebahagian dr ujian yang dilakukan untuk mendiagnose.

1-Jaundice biasa yang ringan
tidak memerlukan rawatan khusus, biasanya akan pulih sendiri dalam tempoh beberapa hari

2-Jaundice sederhana atau teruk
Photo therapy / terapi cahay untuk menukarkan bilirubin kpd bahan kimia kurang berbahaya
blood transfusion/ pemindahan darah

3-Breast milk jaundice
photo therapy
pemberian susu diteruskan

4-Neonatal hepatitis
tiada rawatan yang khusus, vitamin dan mineral supplement boleh membantu

5-Haemolytic anemia
Bergantung pada penyebab anemia
cth- jangkitan malaria- ubat anti malaria

6-Galactosaemia
Pastikan makanan bayi tidak mengandungi galactose, gantikan susu ibu dengan formula bayi

7- Biliary Atresia
Pembedahan untuk betulkan semula saluran hempedu

Bagi kes- kes lain seperti kerosakan hati, pilihan yang ada hanya pemindahan hati/ liver transplant
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
© KakAnnie Blog All Rights Reserved